بازدید 15412

بلاتکلیفی پذیرفته شدگان دو آزمون فوق تخصصی وزارت راه و شهرسازی / علت کارشکنی برای اعطای صلاحیت حرفه‌ای به مهندسان عمران چیست؟ 

آزمون‌های بسیار سخت و دشواری که البته همه دانش آموختگان مهندسی عمران قادر به شرکت در آن نیستند و داوطلبان آن باید حتماً دارای مدرک کارشناسی ارشد و پروانه پایه یک نظام مهندسی باشند و نیز در آزمون اخذ شده نمره بالای ۶۰ بگیرند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶ 09 May 2023

بلاتکلیفی پذیرفته شدگان دو آزمون فوق تخصصی وزارت راه و شهرسازی / علت کارشکنی برای اعطای صلاحیت حرفه‌ای به مهندسان عمران چیست؟ 

از مدتی پیش، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اقدام به برگزاری آزمون‌هایی فوق تخصصی با نام صلاحیت "ارزیابی طرح واجرای بهسازی" و "طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان" برای دانش آموختگان رشته مهندسی عمران و گرایش‌های زیرمجموعه آن کرده است؛ آزمون‌هایی بسیار سخت که پذیرفته شدگان دوره‌های قبلی آن بیان می‌کنند، وزارتخانه بنا به دلایلی نامشخص از اعطای مجوز آن‌ها امتناع می‌کند.

به گزارش تابناک، یکی از مشکلات همیشگی در فرایند ساخت و ساز مسکن و نیز بهسازی سازه‌های شهری در ایران، مساله نظارت دقیق بر فرایند طراحی، اجرا و نظارت بنا‌های مسکونی بوده است؛ اشکالی بزرگ که می‌دانیم تاکنون خسارات فراوانی به سازه‌های مسکونی کشور وارد کرده است.

پیشتر و با هدف حل هر چه بهتر این اشکال، وزارت راه و شهرسازی مصمم شد با برگزاری یکسری آزمون‌های فوق تخصصی نسبت به حل آن اقدام کند؛ از جمله این آزمون‌ها، باید به دو آزمون "ارزیابی طرح و اجرای بهسازی" و "طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان" اشاره کرد که تاکنون دو دوره از آن‌ها برگزار شده و جالب اینکه دوره سوم آن نیز به زودی برگزار خواهد شد.

آزمون‌های بسیار سخت و دشواری که البته همه دانش آموختگان مهندسی عمران قادر به شرکت در آن نیستند و داوطلبان آن باید حتماً دارای مدرک کارشناسی ارشد و پروانه پایه یک نظام مهندسی باشند و نیز در آزمون اخذ شده نمره بالای ۶۰ بگیرند.

در رابطه با سطح دشواری این آزمون و نیز اهمیت آن کافی است تا کمی در فضای اینترنت جست و جو کنید تا متوجه شوید، در همین بازه زمانی کوتاه، آغاز برگزاری چه میزان منابع و جزوه‌های تخصصی برای آن تهیه شده و بعضاً کلاس‌هایی نیز برای آمادگی شرکت در این آزمون برگزار می‌شود.

در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری چنین آزمون‌هایی و اعطای چنین صلاحیت‌هایی به مهندسان سازه کشور این‌گونه عنوان شده که تا پیش از این، اساساً در کشور ما مهندسان متخصصی که دارای صلاحیت تخصصی بهسازی و اجرای پی و گود و سازه نگهبان باشند، نداشتیم و به همین دلیل، ضمن خطرات بالایی که از این مسیر متوجه امنیت سازه‌های مهندسی می‌شد، در صورت ایجاد اشکال در فرایند یک ساختمان اساساً مسئولیت پذیری در این حوزه متوجه شخص خاصی نمی‌شد.

اما اکنون و در صورت افزوده شدن این دو صلاحیت به پروانه مهندسی پذیرفته شدگان، نه تنها از این پس در دو حوزه یاد شده تنها مهندسان کارآزموده و کاربلد اظهار نظر می‌کنند، بلکه آن‌ها تماماً مسئولیت عواقب هرگونه حادثه و یا اهمال در صورت حادثه احتمالی را نیز پذیرا خواهند بود.

همانطور که اشاره شد به رغم اهمیت این مساله در حوزه مسکن و شهرسازی و نیز آغاز برگزاری آزمون‌های تخصصی از دو سال قبل، بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی مدیران جدید وزارت راه و شهرسازی در رابطه با اصل برگزاری چنین آزمون‌هایی و اعطای چنین صلاحیت‌هایی به مهندسان عمران و سازه دچار تردید شده‌اند.

تردیدی که پیش‌تر وجود نداشته که اگر داشت، اصلاً چنین آزمون‌هایی وارد فاز اجرا نمی‌شد و اکنون سبب شده تا اساساً اقدامی برای افزودن این صلاحیت‌ها به پروانه نظام مهندسی پذیرفته شدگان صورت نپذیرد!

یکی از پذیرفته شدگان آزمون ارزیابی طرح و اجرای بهسازی که شهریور ماه سال گذشته در این آزمون شرکت کرده و نمره بالای ۶۰ نیز اخذ کرده است، در رابطه با همین مشکل به خبرنگار «تابناک» گفت: پس از اعلام رسمی برگزاری این دو آزمون از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بسیاری از مهندسانی که شرایط شرکت در آزمون را داشتند، با پرداخت هزینه و صرف وقت بسیار برای مطالعه منابع در این آزمون‌ها شرکت کردیم.

وی افزود: با اینکه چندین ماه از برگزاری آزمون گذشته و مطابق با تصمیمات از پیش اعلام شده وزارتخانه باید از طریق نظام مهندسی‌ها اقدام به افزودن صلاحیت یاد شده در پروانه مهندسی  بنده بکند، اما از انجام این مهم سر باز می‌زنند.

این مهندس عمران در رابطه با علت این موضوع نیز به ما گفت: آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای که وزارتخانه نسبت به اجرای آن‌ها اقدام کرده است، بسیار دشوار هستند و هرکسی به ویژه بدون مطالعه امکان پذیرفته شدن در آن را ندارد و از طرفی پس از لازم الاجرا شدن قوانین مرتبط با آن دیگر شرکت‌های سازنده باید حتماً از مهندسان دارای این صلاحیت‌های تخصصی برای پیشبرد امور خود استفاده کنند؛ بنابراین ما فکر می‌کنیم اجرای کامل این فرایند و افزودن صلاحیت‌ها به پروانه ما پذیرفته شدگان برای برخی که بدون صلاحیت اکنون در پروژه‌های حساس اظهار نظر می‌کنند، گران تمام می‌شود.

این پذیرفته شده آزمون همچنین در بخش پایانی سخنان خود گفت: اینکه حالا به هر دلیل چرا مسئولین دولتی از تصمیم قبل خود صرف نظر کرده اند، یک بحث است؛ بحث دیگر این که اگر آن‌ها واقعاً برای تصمیم خود دلیل موجهی دارند، اصلاً چرا چنین آزمون‌هایی را برگزار کرده اند و با اینکار وقت و انرژی و هزینه ما را تلف کردند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
یه طرح مسخره دیگه برای امضا فروشی
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
همه مهندسین عمران باید سری فوری دستگیر شوند و بصورت شبانه روزی رایگان کارگر ساخت متروپل شوند و بعد همه را اعدام کنید
پس چرا اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته برای چنین آزمونی ؟
جنبش فواحش غرب گدایان با تلفات زیاد به فنا رفت
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
قسمت تلفات زیاد رو نباید میگفتی چون تاثیر منفی داره. واقعا بیش از 500 نفر کشته شدن در کمتر از 4 ماه؟!!! بعد فرانسه طی 3 سال اعتراضات کلا 15 نفر کشته داد که 11 نفر در تصادفات حاصل از راهبندان کشته شدن؟ به نظر شما یه جار کار نمیلنگه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
سری به کوچه خیابان بزن تا خروجی جنبش رو ببینی
هرگز هیچ شخصی از خارج از ایران رهبر اعتراضات مردمی نبوده و نخواهد بود
نادری پور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
تابناک اگر ادعای بی طرفی داری، نظرمن راهم چاپ کن، چون این شخص همیشه با همین الفاظ ناشایست به مردم توهین میکند
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
تابناک نوشتی سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) . معذور است .اون وقت این بی خانواده هر دفعه با الفاظ رکیک از مردم حرف میزنه و چاپ میکنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
انقدر یک نفر فاقد شعور باشد که پایین یک مطلب در مورد آزمون وزارت مسکن و شهرسازی، پست خارج از موضوع و خارج از اخلاق بگذارد.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
بله سید مهدی جان جایی که میلنگه اطلاعات غلط شماست که رسانه تو مغزتون کرده
نکته جالب اینجاست که قبول شدگان دوره های قبل هنوز بلاتکلیفند و در مراجعه به نظام مهندسی هم کسی پاسخگو نیست ولی همچنان برای دوره جدید هم میخواهند آزمون بگیرند تا درامدزایی شون قطع نشه!
وقتی افراد غیر متخصص و فاقد رزومه های مشخص در وزارت مسکن درین ارتباط تصمیم گیر باشند نتیجه همین میشود. هنوز درک نکردند زلزله در کمین هست. هنوز درک نکردند در کشور تعداد زیادی ساختمانهای غیر مستحکم وجود دارد و فورا باید مورد مطالعات بهسازی قرار گیرند. قطعا این مدیران در خسارت های مالی و جانی زلزله های بعد متهم و مقصر ردیف اول هستند. زلزله همیشه برای کشور همسایه نیست. از بیخ گوش بما نزدیکتر هست
لطفا در مورد بلاتکلیفی داوطلبین آزمون آیلتس در ایران هم گزارش تهیه کنید
هیچ کس نمی خواهد یک کار اصولی تو این مملکت انجام شود چون منافع شخصی خودشان به خطر می افتد ، حوادثی مثل پلاسکو و متروپل چرا تکرار شد بخاطر همین کارشکنی های عده ای منفعت طلب
تا زمانی که نظام مهندسی نتواند فارغ از فشارهای وارده از طرف دولت و شهرداری به انجام مسئولیت های حرفه ای خود بپردازد از این دست مشکلات و خیلی مهمتر و ریشه ای تر از اینها را خواهیم داشت.
سلام، اینجانب از قبول شدگان این آزمون هستم. پیگیری گروهی از همکاران قبول شده نشان داد که تعلل در صدور پروانه این دو صلاحیت ریشه در ذی نفع بودن شرکت‌ها و اشخاصی دارد که تا کنون به دلیل نبود این دو صلاحیت نفع مادی فراوانی بردند لذا هر چه دیرتر این پروانه ها صادر شوند، هنوز می توانند نفع ببرند.اگر این دو پروانه عملیاتی شود شرکتهای مشاور متضرر می شوند و فعالیت در این دو شاخه کاری از انحصار خارج می شود.
کاش کارها به متخصصین واگذاربشه تا مترو پل ها تکرار نشه
انشاالله دیگر اتفاقاتی از قبیل متروپل دیگر تکرار نشود. صلاحیت های فوق تخصصی واقعا لازم الاجرا هست و نیاز جامعه هست. زلزله در کمین است و غیر قابل انکار. وزارت راه و شهرسازی زودتر این صلاحیت ها رو راه اندازی کنند و تعلل جایز نیست.
به همان دلیل که هزینه ساخت را متر مربعی ۴ میلیون تومان اعلام می کنند!؟؟؟؟ در حالی که خود وزیر در جلسه کسب رای مجلس هزینه ساخت را متر مربعی ۷ میلیون اعلام کرد!
هر کار جدید، تا نفعی شخصی برای متولیان نداشته باشد، اساسا انجام نمیشود. متاسفانه نفع جمعی در سیر تصمیم گیری ها به کناری رفته است.
بنده هم بعد از چند ماه مطالعه جدی در آزمون طرح و اجرای بهسازی شهریور 1401 با نمره 79 قبول شدم و با وجود پرداخت حدود 200 هزار تومن برای ثبت نام آزمون و 250 هزار تومن برای صدور اخذ پروانش و دو بار باطل گردن تمر جهت تاییده دارایی، راه و شهرسازی بدون هیچ توضیحی پروانه رو صادر نمی کنه.
دلیلش فقط فساد و زدوبند در این سازمان ها هست نمیخوان نیروهای جوان تحصیلکرده وارد بشن و رقابت سالم شکل بگیره و
انجصار رانت های پشت پرده داره
ریاست نظام تهران رو ببینید ایشون یک نمونه محرز باقی اشتان ها هم شبیه همین
من برای کارآموزی رفتم ماده صد چون شنیده بودم اونجا پول زیاده ،بعد دو روز دیدن من یکم فضولم وزیاد تر اونی که نباید میدونستم ،عذر مو خواستن..تو شهر خودم کاراموز بودم افرادی رو که میشناختم راه و چاه و بهشون میگفتم تا کمتر تو خرج بیفتند
چقدر ساده لوحید ؟ چه آزمونی ؟ چه تخصصی ؟ اونهاییکه سوال طرح میکنند خودشان هنوز ابتدای راهند . فقط میخواستند یه مختصر پولی از طریق آزمون کسب کنند که با موفقیت انجام شد
وقتی که وزیر بدون تخصص و در واقع بدون صلاحیت است، چرا باید مهندس صلاحیت دار بخواهیم؟ همانطور که آقای وزیر این وزارت خانه را اداره می کند، یک تکنسین یا حتی کارگر فصلی هم می‌تواند یک پروژه ساختمانی را به سرانجام برساند، حالا اینکه چه سرانجامی باشد خدا می داند…
والا ما که پایه نظام مهندسی داریم مگه چقدر میدن برای ی ساختمان ؟ قیمت یک پنجم یک متر خونه هم به مهندس نمیدن ای کاش قیمت ی متر خونه بود ارزش داشت واقعا عادلانه نیست بعد این همه درس خوندن چرا آزمون نظام پزشکی نداریم ؟ مهندسین عمران کلی مسئولیت دارن خداییش حق نظارت حداقل قیمت یک متر خونه حقشونه من یکی که با دکترا کلا قید این رشته رو زدم شما هم دیر نیست از اولین دور برگردون دور بزنید آخرش بدبختیه و هیچی نداشتن یا بزنید برید جایی که دلار بهتون بدن عمران اینجا آینده ای نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی